Dato og tid er man 06 sep 2010 2:58

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
 American Amber Ale 
Forfatter besked
Ølinteresseret
Brugeravatar

Geografisk sted: Vejgaard
Indlæg American Amber Ale
Jeg vil prøve at brygge en American Amber Ale med dette års høst af egen humle.

Stilarten er ikke i de danske øldommeres liste. Jeg har søgt lidt på amerikanske fora og kigget på opskrifter. Det handler stort set om at balancere karamelmalt og amerikanske humlesorter.

Men der er også altid et eller andet lille twist. Mange bruger en eller to kilnede malte og mange bruger en meget lille mængde af meget mørk malt.

Mange bruger Victory malt - som skulle være lidt ala biscuit malt.

Er der én, som har en gennemprøvet opskrift på denne stil, som jeg kan finde lidt inspiration i?
Og er der én, som kender Victory malt? Jeg har en ide om, at jeg kan komme tæt på med en 50/50 blanding af amber og biscuit

Jacob

søn 25 jul 2010 18:24
Cand. Bryg.
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg Ø
Indlæg Re: American Amber Ale
Ifølge skemaet over maltsammenligning der er andet sted her på siden, så er Victory det samme som Fawsetts Amber og Weyermans Melanoidin.
http://www.aal-bryg.dk/Brygning/Maltsammenligning.pdf

Generelt når man brygger med våd humle, skal man putte det i til sidst da smag og aroma er meget flygtig i den våde humle. En idé kunne være at lave en lille humlete og smage på den for at få et prej om smagen.

The Brewing Network har tre shows om American Amber: http://thebrewingnetwork.com/shows/The- ... arch/amber og opskriften til det ældste show er:

70% effektivitet
OG 1052
FG 1013
EBC: 25
BU: 35

Kogning: 60 min
Præ-kogning vol.: 26.5L / 23L ved afslutningen af kogning / 21L i gærdspanden / 19L i keg/flasker.

4.19Kg Engelsk pale ale malt (3.5 °L)
0.45Kg Münchner malt (9 °L)
340g Crystal (40 °L)
227g Crystal (120 °L)
227g Victory (28 °L)

Mæskning ved 68 °C

Humle:
17g Horizon 13% AA 60 min.
7g Cascade 6% AA 10 min.
7g Centennial 9% AA 10 min.
7g Cascade 6% AA 0 min
7g Centennial 9% AA 0 min.

Gær WLP001
FOrgæring ved 19 °C

fre 30 jul 2010 22:28
Profil Hjemmeside
Cand. Bryg.
Brugeravatar

Fandt lige den her video fra "Basic Brewing": http://media.libsyn.com/media/basicbrew ... -31-06.mov
og det her på BeerSmiths blog: http://www.beersmith.com/blog/2010/07/2 ... eer-style/

fre 30 jul 2010 22:40
Profil Hjemmeside
Ølinteresseret
Brugeravatar

Ja, the brewing networks udsendelse om AAA har jeg lyttet til. Han snakker også om at anvende en meget lille smule chocolate light - bare for farven. Men ellers var det noget i retningen af det, jeg ville.

Jeg bliver altid for kåd med de special malte. Jamils opskrift er jo mere end 80% pale ale. Jeg ville kun bruge 50 - og så meget mere Munchen således at det stadig er omkring 80% basismalt.

Men man skal jo nok lytte til erfaring. Eller... Er Jamils opskrift for konservativ?

Thure skrev:
4.19Kg Engelsk pale ale malt (3.5 °L)
0.45Kg Münchner malt (9 °L)
340g Crystal (40 °L)
227g Crystal (120 °L)
227g Victory (28 °L)

Jeg regner ikke med at bruge min egen humle våd. Det har jeg for lidt erfaring med den til. De blev først plantet sidste år så det er første gang der bliver et ordentligt udbytte. Jeg skal rejse en del med arbejdet her i efteråret så bryg-processen er dikteret forud: den skal brygges sidste uge af september men ikke tørhumles før medio november - så mon ikke jeg kan nå at tørre min humle inden

Vh
Jacob

lør 31 jul 2010 19:49
Cand. Bryg.
Brugeravatar

Jeg ved ikke om den er for konservativ, men den kunne være et godt udgangspunkt. Du kan jo starte med den og så se hvad det gør ved øllet at skifte Pale Malt ud med Müncherner måske i små trin, eller to-tre trin.
Jeg kunne dog godt forestille mig at crystal og münchen maltene sammen kunne give lidt af en karamel-bombe i sidste ende, men der er da hvertfald lagt i kakkelovnen til en gang eksperimenter.
Det kunne jo også fx være et Laugs-eksperiment - fx 4 deltagere, 4 forskellige grader af münchner malt med udgangspunkt i Jamils opskrift.

lør 31 jul 2010 23:56
Profil Hjemmeside
Ølinteresseret
Brugeravatar

Thure skrev:
Jeg ved ikke om den er for konservativ, men den kunne være et godt udgangspunkt. Du kan jo starte med den og så se hvad det gør ved øllet at skifte Pale Malt ud med Müncherner måske i små trin, eller to-tre trin.
Jeg kunne dog godt forestille mig at crystal og münchen maltene sammen kunne give lidt af en karamel-bombe i sidste ende, men der er da hvertfald lagt i kakkelovnen til en gang eksperimenter.
Det kunne jo også fx være et Laugs-eksperiment - fx 4 deltagere, 4 forskellige grader af münchner malt med udgangspunkt i Jamils opskrift.

Det lyder som en interessant ide. Vi kunne jo snakke om det til mødet her den. 17.

Jeg startede også en tråd om opskriften på The Brewing Network
http://www.thebrewingnetwork.com/forum/viewtopic.php?f=7&t=21474

Men ellers tror jeg, at jeg vil brygge efter Jamils med biscuit i stedet for victory, lidt mindre pale, men lidt mere af en ristet malt, fx amber eller melanoidin, og så måske en teskefuld af en meget mørk malt for at gøre farven perfekt.

Fx:
http://hopville.com/recipe/287388/american-amber-ale-recipes/a3-of-a2

Jacob

søn 01 aug 2010 11:27
Ølinteresseret
Brugeravatar

vejgaardzoo skrev:
Thure skrev:

Det lyder som en interessant ide. Vi kunne jo snakke om det til mødet her den. 17.

Jeg kunne desværre ikke deltage i mødet i går. Men at dømme efter aktiviteten i denne tråd, så var der ikke den store interesse for dette?
Jeg kommer desværre heller ikke til de næste 3 møder, men hvis dette har interesse, så er jeg stadig frisk. Jeg skal i hvert fald brygge en amr. amber sidst i september. Jeg fik FinAle fra GB i går - det er præcis sådan, jeg forestiller mig stilen.

Vh
Jacob

ons 18 aug 2010 21:19
Vis indlæg fra foregående:  Sortér efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ]